ESorensens

Fredag

Feseth Pila, Hästrelaterat Permalink0
Nu var det ett tag sedan jag skrev och under den tiden har det hänt mycket. Hade ut veterinär Sara Ellevik som gjorde en koll på Pila och Donnas tänder Donna var helt u.a. och med tanke på sin ålder så var de extremt fina. Pila hade också fina tänder förutom att hon hade några ställe där tänderna stack upp men inget som gjort sår i kinden eller tungan förutom att det var lite små skav på höger sdia av tungan långt upp. Hon hade även lite bett skador. Hon har på de tänderna som ligger närmast bettet fått skav som gjort att tandköttet krupit ner men det är gammalt och inget nytt som tillkommit nu i höst. Hon hade även gropar i tänderna pga att hon tuggar extremt mycket på bettet så nu ska jag försöka mig på gummi bett och raka bett så det ej blir lika lätt att tugga på dem. Ska även försöka mig på bettlösa alternativ nu så hon kan slippa bett någon av dagarna. 
Sist men inte minst den eventuella orsaken till hennes vänsterstumhet.. Fick tipset av Andrea Waller att böja ut övre delen på pelhamet så har gjort det nu och i samma höjd med den öglan där så hade hon ett litet sår i kinden på höger sida. Så kan tänka mig att när jag "drar" i vänster så gör det ont i höger kind vilket gör att hon hellre lyssnar på höger tygel. Men nu ska det nog bli bättre nu när man har lite koll på vad som man kan göra för att hennes tänder ska må bäst!!

 
Till top