ESorensens

Torsdag

Hästrelaterat Permalink0
I Söndags så fick jag ett mms av Madde på Chellys juver där det då hade börjat bildas vaxproppat på spenarna vilket betyder att fölningen är bara en till två dagar bort. Så fick då frågan om jag ville vaka söndag till måndag vilket jag gärna ville. Har ju själv funderat på att ta föl så det var perfekt att kanske få vara med om en fölning först innan jag själv ska vara med om det. 
Jag och Elsa skulle ut och rida på kvällen och vid 19 tiden skulle jag försöka ta mig hem för att bli upp hämtad av Madde hemma. Men mitt under ridturen smsar Madde att hon var tvungen att fara då Chelly börjat få värkar av vad hon kunde se i övervakningskameran. Men jag tog mig ut där vid 21 så jag hann äta middag innan.
Vi var vakna fram till 02.00 och snackade en massa vilket jag verkligen har saknat. Men innan vi la oss kollade vi till Chelly en sista gång och ställde alarmet på en timmes mellanrum. Det blev tre hundar samt jag och Madde i den lilla sängen i husbilen deras men det var nog lika bra att vi trängdes så temperaturen låg på 10 grader inne i den.. Burr vad kallt det var!!
Iallafall så vaknade vi vid 03.00 inget i kameran och Chelly var lugn.
04.20 vi sov lite extra.. Men inget i kameran nu heller.
05.00 hinner säga till Madde att kolla kammeran och får ett litet hmm:ande som svar och jag somnar fort om igen...
05.50 ringer Maddes mamma att CHELLY HAR FÖLAT!!!!! Vi flyger upp och hundarna med och vi kutar ut till stalldörren för att gå in försikgt och ser det bedårande mörkbruna fölet ligga där i halmen.. Tror jag dog lite när jag såg fölis!! Men på en timme sen så hade Chelly släppt efterbörden, fölet hade ställt sig,diat och bajsat så nu var det dags att låta dem vara ifred och vi åt frukost.

När vi ätit frukost och hundarna rastats så går vi ut och mockar deras hage så de kan få komma ut en liten stund.
Det blev dock lite dramatiskt när de fick gå ut i hagen då Bulan som hon fått bli kallad nu inte alls förstod stängslet gick rakt igen in till Nicke.. Chelly blev väldigt rädd och upprörd och fölis blev alldeles förskräckt. Som tur är så är Nicke en snäll farbror och tyckte Bulan var jätte söt men vi fick snabbt in henne igen till Chelly och då var det lugn och ro men sen dess har hon inte rört tråden.
Efter kanske 1-2 timmar så fick de komma in igen och Bulan var super trött och somna typ direkt.
 
Lilla Bulan som heter My Pretty Eagle ett sto föl efter Bravour som kommer att bli Skimmel!

 
 
Till top